Tags Yang Digunakan Hutang Bank


PENGAKUAN/CONFESSION PEMBACA. MIMPI NGERI HAMPIR DIBANKRAPKAN OLEH BANK ATAS KESILAPAN BANK SENDIRI   Assalamualaikum. Kali ini kita kongsikan pulak satu pengalaman dari seorang pembaca Page FB https://www.facebook.com/ceritahutang/ dan Blog http://www.ceritahutangbankdananda.com/ yang hampir diBankrapkan oleh Bank bukan atas salah beliau sepenuhnya tetapi atas kesilapan Bank sendiri dan ikuti kegigihan beliau mempertahankan diri beliau di Mahkamah setelah hampir satu tahun yang akhirnya kemenangan berpihak kepada beliau apabila dilepaskan oleh Mahkamah. Ikuti kisah beliau supaya boleh menjadi panduan bagi mereka yang mempunyai masalah yang sama.   Assalamualaikum.. Berikut adalah kronologi kes saya berkenaan kes keBankrapan yang saya lalui di Mahkamah Tinggi dari tahun 2015 hingga penghujung 2016 dan Bank menarik balik kes. Saya harap agar perkongsian saya ini memberi manfaat dan membuka mata kepada semua yang menerima nasib yang sama seperti saya.   PERMOHONAN PEMBIAYAAN PERIBADI ISLAMIC. Pada tahun Mac 2011, saya telah membuat pinjaman peribadi Islamic di sebuah Bank. Perjanjian pembiayaan yang […]

PENGAKUAN/CONFESSION PEMBACA YANG HAMPIR DIBANKRAPKAN ATAS KESILAPAN BANK


15 Comments
  SATU LAGI KHIDMAT PESANAN MASYARAKAT. SEBARKAN SUPAYA FAHAM TINDAKAN UNDANG UNDANG YANG SEBENAR DAN ISTILAH ISTILAH YANG DIGUNAKAN. AGEN PUN BOLEH BELAJAR SEKALI SUPAYA TIDAK TERSERLAH TEMBERANG ANDA.   Assalamualaikum. Saya selalu mendapat soalan soalan tentang tindakan undang undang yang sedang dilaksanakan atau “tindakan undang undang” yang digembar gemburkan oleh Agen Kutip Hutang. Masih ramai yang tidak tahu proses dan istilah istilah yang sebenar termasuklah Agen Kutip Hutang itu sendiri. Tapi bila penghutang pun tak tahu jadi taktik gempaq akan menjadi tapi kalau yang dikejar tahu undang undang macamana? Mesti kantoi punya. Upgrade lah pengetahuan tu jangan main sedap mulut aje. Baru baru ini ada yang menghantar screenshot dalam grafik yang saya paparkan disini yang menarik perhatian saya. Anda semua boleh baca sendiri. Dibawah saya berikan istilah istilah yang betul supaya tidak keliru.   LANGKAH LANGKAH TINDAKAN UNDANG UNDANG DAN ISTILAH YANG DIGUNAKAN Notis atau Surat Tuntutan Loyar (NOD […]

FAHAMI ISTILAH ISTILAH TINDAKAN UNDANG UNDANG


108 Comments
Sekarang kita telah sampai ke topik yang ditunggu tunggu. Tatacara pelaksanaan tindakan undang undang keatas peminjam yang gagal menjelaskan tunggakan ansuran bulanan. Kita akan mulakan dengan tindakan undang undang keatas peminjam yang gagal membayar hutang peribadi. Mengapa mula dengan hutang peribadi? Kerana hutang ini yang “paling rendah martabatnya” iaitu “kekuatan” sandaran pinjaman adalah kepada individu itu sendiri iaitu pendapatan bulanannya. Kalau ada pun cagaran lain ialah penjamin kepada pinjaman itu. Bagi pinjaman kereta dan rumah, cagaran adalah kereta dan rumah itu sendiri selain dari pendapatan individu dan juga penjamin jika ada. Sebab itu selalunya pinjaman jenis ini dipanggil “unsecured loan” atau secara bebasnya diterjemahkan kepada pinjaman “tak berapa selamat”. Dalam kes peminjam mempunyai banyak hutang dengan beberapa Bank misalnya dan telah jatuh muflis dan setelah berlakunya lelongan segala harta yang dimilikinya, keutamaan akan diberi kepada Bank pemiutang yang mempunyai cagaran dalam bentuk harta benda dan yang terakhir sekali yang akan […]

Prosedur Undang Undang Pinjaman Kereta (Sewa Beli) Bahagian 3



460 Comments
Sekarang kita telah sampai ke topik yang ditunggu tunggu. Tatacara pelaksanaan tindakan undang undang keatas peminjam yang gagal menjelaskan tunggakan ansuran bulanan. Kita akan mulakan dengan tindakan undang undang keatas peminjam yang gagal membayar hutang peribadi. Mengapa mula dengan hutang peribadi? Kerana hutang ini yang “paling rendah martabatnya” iaitu “kekuatan” sandaran pinjaman adalah kepada individu itu sendiri iaitu pendapatan bulanannya. Kalau ada pun cagaran lain ialah penjamin kepada pinjaman itu. Bagi pinjaman kereta dan rumah, cagaran adalah kereta dan rumah itu sendiri selain dari pendapatan individu dan juga penjamin jika ada. Sebab itu selalunya pinjaman jenis ini dipanggil “unsecured loan” atau secara bebasnya diterjemahkan kepada pinjaman “tak berapa selamat”. Dalam kes peminjam mempunyai banyak hutang dengan beberapa Bank misalnya dan telah jatuh muflis dan setelah berlakunya lelongan segala harta yang dimilikinya, keutamaan akan diberi kepada Bank pemiutang yang mempunyai cagaran dalam bentuk harta benda dan yang terakhir sekali yang akan […]

Proses Tindakan Undang Undang: Pinjaman Peribadi/Persendirian Bahagian 1


11 Comments
Semasa saya “muda muda” dulu, saya merasa kagum apabila pertama kali menjejakkan kaki kedalam Bank. Sebelum itu cuma melihat “transaksi” Bank Simpanan Pejabat Pos yang tak nampak glamer dengan tempat yang sempit dan bercampur baur dengan transaksi setem, “Money Order” dan “Postal Order”. Bila nengok kaunter Bank dan kerani kerani dibarisan hadapan dan dibelakang mereka ada “pegawai” atau “pengurus” yang nampak rilek sahaja macam takde kerja dan sekali sekala akan “menyain” voucher yang diberikan oleh kerani lalu hati saya terdetik “kalau dapat kerja kat Bank bagus jugak, kerja senang, glamer pulak tu, saham bagus” sehinggalah ditakdirkan saya dapat bekerja disuatu institusi kewangan bertaraf “pegawai” dan bertali leher tapi gaji separuh dari kerani. Masa itu baru tahu disebalik “pintu depan” kerani kaunter dan pegawai kat belakang tu ada ruang yang lebih luas dan “macam macam ada” dan diantara bahagian yang ada ialah bahagian kutipan hutang dan kerjanya bukanlah “senang” seperti yang […]

BAHAGIAN 5 – BAHAGIAN KUTIPAN HUTANG


14 Comments
Seperti yang saya telah katakan sebelum ini, walaupun dalam situasi ekonomi yang “sihat” dan “normal”, tunggakan bayaran akan tetap terjadi kerana “acuan”nya adalah begitu. “Duit baru” mengejar “duit lama” atau “Duit Baru yang lain” yang semuanya berasal dari kosong, semata mata untuk membayar “faedah” atau RIBA yang “mencuri” dari bekalan wang sedia ada. “Acuan” RIBA yang memastikan hutang hutang baru terpaksa dibuat untuk menampung bayaran hutang lama yang sentiasa tidak mencukupi. Yang berkedudukan lemah dari segi pendapatan akan gagal dahulu membayar ansuran diikuti dengan yang lain akibat tekanan inflasi yang sentiasa meningkat. Untuk ulangkaji fakta acuan ini, sila ke link dibawah: Fakta Tentang Bank, Duit Digital dan RIBA from Abu Ammar Pada masa krisis kewangan berlaku, kadar hutang tertunggak akan bertambah dengan kadar yang lebih tinggi. Disinilah kakitangan bahagian kutipan hutang dan Agensi Kutipan Hutang akan menggandakan usaha pengutipan hutang untuk kekal “hidup” kerana apabila tidak dapat mengutip pulangan dari […]

BAHAGIAN 4 – JENIS JENIS TUNGGAKAN HUTANG



ULANGKAJI BAHAGIAN SEBELUM INI   BAHAGIAN 4  – JENIS JENIS TUNGGAKAN HUTANG   https://www.ceritahutangbankdananda.com/index.php/2014/06/29/bahagian-4-jenis-jenis-tunggakan-hutang/   Bahagian 2   https://www.ceritahutangbankdananda.com/index.php/2014/06/27/bahagian-2-jenis-jenis-peminjam/   Bahagian 1   https://www.ceritahutangbankdananda.com/index.php/2014/06/26/bank-dan-agensi-pengutip-hutang-kutipan-hutang-semasa-dan-hutang-lapuk/

BAHAGIAN 3 – JENIS JENIS HUTANG ISIRUMAH


Satu lagi faktor yang kita perlu faham bahawa Bank Bank memberikan pinjaman kepada pelbagai jenis peminjam berdasarkan kepada “keupayaan kewangan” masing masing dan keupayaan untuk membayar balik pinjaman. Sudah semestinya pihak Bank akan sentiasa berhati hati dalam menyiasat latar belakang peminjam sebelum memberikan pinjaman tetapi akan ujud kes kes “atas pagar ” atau “terlompat pagar” ” atau “budi bicara” atas sebab sebab tertentu yang kadangkala berdasarkan kepada andaian bahawa pendapatan mereka akan meningkat pada masa akan datang.   Faktor inflasi, pengurangan kuasa beli duit kertas, kitaran kemelesetan ekonomi global dan tempatan tidak selalunya diambilkira kerana ekonomi Negara dijangka akan mengalami “pertumbuhan” yang berterusan dengan inflasi sebagai kesan sampingan yang tidak dapat dielakkan.   Dalam pada itu, ada juga pinjaman yang berasaskan siapa yang kita kenal dalam Bank bak kata omputeh “technology know who” walaupun keadaan kewangannya tidak “kuat” seperti kuatnya A-A-A-A-Ali Cafe. Kadangkala ia berlaku dimana peminjam sebegini mendapat kadar […]

BAHAGIAN 2 – JENIS JENIS PEMINJAM


7 Comments
HUTANG ISIRUMAH MALAYSIA MENCAPAI TAHAP MEMBIMBANGKAN Berdasarkan kepada lapuran Bank Negara, hutang isirumah Malaysia sudah mencecah 86% dari KDNK, yang paling tinggi di Asia (Yabedabedu! Kita Nombor 1!)  iaitu melebihi RM755 billion++ (RM755,000,000,000). Angka ini sentiasa berubah dan mungkin sudah melebihi jumlah ini. Apa yang penting ia merupakan jumlah yang sangat besar dan membimbangkan. KDNK pun sebenarnya bersifat subjektif dan dibiayai oleh hutang  juga tapi kita akan cerita di blog post yang lain. Ini merupakan suatu angka yang membimbangkan dimana hampir kesemua warga kerja dan peniaga dibebani dengan beban hutang. Jumlah ini mungkin sudah mencecah hampir RM1 trillion (RM1,000,000,000,000) jika hutang Along turut diambilkira.       BAHAGIAN 2 – JENIS DAN “MUTU’ PEMINJAM   https://www.ceritahutangbankdananda.com/index.php/2014/06/27/bahagian-2-jenis-jenis-peminjam/   Bahagian 4 https://www.ceritahutangbankdananda.com/index.php/2014/06/29/bahagian-4-jenis-jenis-tunggakan-hutang/  

BANK DAN AGENSI PENGUTIP HUTANG – KUTIPAN HUTANG SEMASA DAN ...